NIEUWS VANUIT STICHTING TOP


zwolle.jpg

Wij hebben 18/19 januari op de biobeurs gestaan in zwolle. Op de beurst hebben wij regioleren gepromoot, de opleidingen kwamen ook aan bod. in het specifiek de nieuwe opleding van terra Groningen en Meppel, Food, life en innovation. 

 


 


Demonstratie Dan en Grant


Een aantal leerlingen van de opleiding paardenhouderij organiseren op vrijdagavond 1 april een demonstratie bij stal Nieuw-Loosdrecht in Erica. De demonstratie gaat over het trainen/heropleiden van paarden. Hierbij zijn 2 Engelse trainers, Dan Wilson en Grant Bazin, uitgenodigd om de demoavond te verzorgen. 
Iedereen is welkom om een kijkje te komen nemen op deze leuke en leerzame avond. Entree is gratis!




 

15-01-2016

Bijeenkomst provincie Drenthe

Een aantal leerlingen en docenten van onze school hebben op vrijdag 15 januari een presentatie gehouden voor leden van de provincie Drenthe.

Deze presentatie hebben ze samen geven met leerlingen van stichting L.I.V.E. en stichting Groen en Vee. Het doel van deze bijeenkomst was de provincie uitleggen wat Regioleren inhoudt. Daarmee hopen wij meer projecten binnen te halen en laten wij bedrijven weten wat we voor elkaar kunnen betekenen. Van deze bijeenkomst komt nog een vervolg overleg. We hopen over een tijdje ook een presentatie te mogen geven aan ondernemers die uitgenodigd zijn door de provincie Drenthe.


   



14-12-2015

Stichtingenbijeenkomst

Vandaag zijn alle stichtingen van MBO Terra bijelkaar gekomen op MBO Terra Emmen om te praten en overleggen over hoe het bij hun in de stichting gaat. Ook werden er tips geven over hoe het misschien beter kan of anders kan binnen de stichtingen.
 


 



25-08-2015

Inspiratie dag regioleren 

Op dinsdag 25 augustus ’15 hebben de tweede klas niveau 4 leerlingen en derde klas niveau 3 en 4 leerlingen van Terra MBO Emmen een inspiratie dag van regioleren gehad. Bij regioleren moeten de leerlingen projecten voor bedrijven uitvoeren. Tijdens deze inspiratie dag werd het Stichtingsbestuur aan de leerlingen voorgesteld en gingen ze verschillende workshops bijwonen.

De eerste workshop werd gegeven door dhr. A. Koops. Hij vertelde over zijn ervaringen en tegenslagen. Dhr. Koops heeft samen met zijn broer het Watter systeem uitgevonden. Watter is een desinfectie water systeem, waardoor bedrijven schoner en dus gezonder te werk kunnen gaan. Het systeem wordt al in verschillende veehouderij bedrijven gebruikt. De levensverwachtingen van de dieren en de vruchtbaarheid stegen gelijk.

De tweede workshop werd gegeven door dhr. W. Gorter en dhr. J. Vrielink. Zij hebben de bio tuin opgericht. Het doel van de bio tuin is om biologische voeding te kweken met hulp van vrijwilligers. De bodem van de bio tuin is erg belangrijk. Het moet een goede hoeveelheid voeding geven aan het product wat er op staat. Het streven van de bio tuin is om een hoge kwaliteit voeding te kweken, daarnaast zijn de producten dagvers met biologische ingrediënten.

De derde workshop werd gegeven door twee leden van de gemeente, dhr. J. Deuten en mevr. R. Bults. Tijdens deze workshop hebben zij onder andere verteld welke functie zijzelf hebben binnen de gemeente, welke relatie de gemeente heeft tot de scholen van de gemeente Emmen en hoe men de gemeente kan benaderen voor eventuele projecten voor regioleren en als bedrijf zijnde.

De laatste workshop werd gegeven door oud-leerling Manouk de Rade en nieuw-leerling Rien Lukkien. Zij gingen vertellen over hun ervaringen met regioleren. Daarnaast hebben zij de leerlingen nog enkele tips gegeven met betrekking tot regioleren. Zoals begin op tijd met dingen regelen en neem zelf initiatief.

 De reacties van de leerlingen waren wisselend, maar over het algemeen was het een zinvolle dag.

       

 


 14-01-2015

Op woensdag 14 Januari zijn er 6 teamleiders en docenten van een school uit Afghanistan geweest. De Afghanen kwamen in de ochtend op school aan met een busje vanuit Wageningen (waar de Afghanen al 3 weken op bezoek zijn), waarbij ze zijn begonnen met een kop koffie of thee, Dhr. Haan heeft een introductie gegeven. Na de facilitaire voorzieningen zijn de leerlingen begonnen met een voorstelrondje, alles in het Engels uiteraard! De Afghanen waren heel geïnteresseerd en hebben aandachtig geluisterd naar de uitleg die de leerlingen samen hebben gegeven. Ook hebben ze verteld  over hoe het er op school aan toe gaat en wat Regioleren nou precies inhoudt. Na een korte vergadering hebben de Afghanen de kans gekregen om vragen te stellen en informatie op te doen. De leerlingen hebben samen met de Afghanen gelunchte in een lokaal, Ze hebben er rekening mee gehouden dat de Afghanen alleen maar Halal eten en dat viel goed in de smaak!

 

In de middag zijn een aantal leerlingen met de Afghanen naar de boerderij van Joris Ziengs zijn vader geweest, daar heeft hij een rondleiding gegeven aan de Afghanen. Dat moest natuurlijk ook in het Engels, en dat ging super! De Afghanen waren enorm enthousiast, want dingen zoals een automatische melkmachine voor de koeien hadden ze nog nooit eerder gezien, in Afghanistan melken ze de koeien nog met de hand.


Al met al was het een geslaagde dag, voor de leerlingen van het Terra Emmen, voor de trotse docenten en teamleider, voor de Afghanen en de begeleiding van het STOAS in Wageningen.

 

 


 

7-11-2014

Presentaties over de projecten die lopen binnen het Regioleren.

Op vrijdag 7 november werden er presentaties gegeven over de verschillende opdrachten die binnen het Regioleren nog lopen, of al afgerond zijn. Hiervoor waren de opdrachtgevers ook uitgenodigd om de presentatie over hun project te beoordelen en om meer informatie te geven, mocht dat nodig zijn. De presentaties werden gepresenteerd door de 3e klas studenten van niveau 3-4 om zo de andere leerlingen, docenten en opdrachtgevers te vertellen over hun project en hoe ver het project was op dat moment. Per projectgroep (bestaande uit een aantal leerlingen van één vakrichting)werd er gepresenteerd . De 3e klas leerlingen kregen bij het presenteren ondersteuning van hun projectleider, vanuit de 4e klas die vertelde wat zijn/ haar rol was binnen het groepje. Tevens werden de leerlingen individueel beoordeeld bij het presenteren. Na afloop van elke presentatie was er gelegenheid om vragen te stellen.